Conditiile in care se poate face debransarea
La Capitolul – Protectia utilizatorului de energie termica – la art. 30 alin. (1) se definesc foarte clar conditiile in care se poate face debransarea si anume:Acordul scris al asociatiei de proprietari. In acest scop asociatia va hotari- o singura data- printr-o adunare generala conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca proprietarii care doresc sa se debranseze de la instalatia de caldura a blocului astfel incat interesele de proprietate ale celorlalti proprietari sa nu fie afectate.,Acordul vecinilor de apartament (sus/ jos/ stanga/ dreapta). Acordul vecinilor se poate da direct pe cererea aprobata de presedintele asociatiei de proprietari.,Anuntarea-in scris- a furnizorului local de caldura inainte cu 30 de zile.
Conditiile pe care le poate impune asociatia si, in special, vecinii de apartament sunt:Realizarea unei surse proprii de incalzire si preparare apa calda cu instalatii si echipamente reglementate legal pe piata romaneasca conform normelor I.S.C.I.R.,Contorizare proprie pentru consumul de gaze naturale utilizate pentru incalzirea apartamentului si pentru prepararea apei calde.,Contorizare proprie pentru consumul de apa rece pentru toate instalatiile aferente proprietatii.,Evacuarea corespunzatoare a reziduurilor toxice rezultate din arderea gazelor naturale.
Daca proprietarul isi asuma si respecta aceste conditii asociatia de proprietari si vecinii nu vor fi afectati si nu au nici un motiv obiectiv si legal sa refuze cererea proprietarului care doreste sa se debranseze.
Debransarea se face, in afara sezonului rece, pe baza de cerere-angajament scrisa catre presedinte cu asumarea, de proprietarul care se debranseaza, a raspunderii totale fata de respectarea conditiilor impuse de asociatie si de vecini de apartament.
Prin cererea aprobata asociatia de proprietari si vecinii nu isi asuma nici o responsabilitate cu privire la lucrarile care se executa (conducta de alimentare cu gaze naturale si instalatia de incalzire a apartamentului care se debranseaza).
In conditiile in care statul roman nu ofera alte conditii cetatenilor acestia au dreptul sa aleaga ceea ce considera ei ca este bun (si nu impus) si sa utilizeze instrumentele economiei de piata pentru a-si asigura in mod individual, la nivel de familie, o viata mai buna.
Acte normative privind debransarea
Conditiile de debransare sunt stipulate in urmatoarele acte normative:Art. 30 din Legea nr. 325/2006
1. Deconectarea unui consumator dintr-un condominiu se face cu respectarea urmatoarelor conditii cumulative:
acordul vecinilor de apartament, atat pe orizontala cat si pe verticala;acordul scris al asociatiei de proprietari, exprimat prin hotararea adunarii generale, asupra intentiei de realizare a unui sistem individual de incalzire;anuntarea, in scris, a operatorului care are si calitatea de furnizor, cu cel putin 30 de zile inainte.
4. Deconectarile/debransarile prevazute la alin. (1)-(3) nu se pot realiza in timpul sezonului de incalzire.
5. Deconectarile/debransarile prevazute la alin. (1)-(3) se efectueaza numai de catre operatorul care are si calitatea de furnizor in termen de maximum 45 de zile de la data solicitarii, dupa verificarea documentelor care dovedesc indeplinirea conditiilor cumulative impuse.
6. Cheltuielile de deconectare/debransare se suporta de catre solicitant.
Ordinul ANRSC nr. 91/2007 – art. 246, 247, 249, 251, 252, 248 alin.2
art. 246
Deconectarile individuale ale unor apartamente situate in imobile de locuit tip bloc – condominii, alimentate cu energie termica din sistemul energetic de interes local, indiferent de cauze, se pot realiza in urmatoarele conditii cumulative:
sa se modifice contractul de furnizare al energiei termice, prin act aditional, la solicitarea reprezentantului legal al asociatiei de proprietari/locatari, ca urmare a modificarii puterii termice instalate in condominiu, cu acordul furnizorului;sa existe acceptul scris al proprietarilor spatiilor cu destinatie de locuinta sau cu alta destinatie cu care cel care doreste debransarea are pereti comuni sau plansee comune, din care sa rezulte ca sunt de acord cu debransarea si cunosc influentele debransarii asupra conditiilor de confort si de mediu din spatiile pe care le detin in proprietate;sa existe documentatia tehnica prevazuta la art. 254 lit. g);solicitantul sa aiba montat aparat de masurare a debitului de gaze naturale pe care le consuma, in cazul in care continua sa foloseasca spatiul pe care il are in proprietate, dupa debransare.art.247
In situatia in care deconectarea se face cu intentia inlocuirii sistemului de incalzire centralizat cu un alt sistem de incalzire individual, modificarea sistemului de incalzire individual se va face numai cu autorizatie de construire, obtinuta in conditiile legii, care va tine cont de modul individual de evacuare a gazelor de ardere, astfel incat conditiile de mediu din imediata vecinatate sa nu fie influentate si sa fie respectat principiul de asigurare a unui mediu curat pentru vecini.
art.248
Furnizorul are obligatia de a verifica indeplinirea conditiilor prevazute la art. 246 si 247 inainte de a emite avizul de deconectare. (2) in cazul in care deconectarea se face fara indeplinirea conditiilor legale, furnizorul este indreptatit sa aplice penalizari la factura, reprezentand cheltuielile suplimentare de exploatare datorate deconectarii.
art.249
Deconectarile individuale nu se pot executa in acele condominii in care nu s-au produs deconectari anterioare intrarii in vigoare a prezentului regulament.
art.251
Deconectarea unui consumator de energie termica dintr-un condominiu este interzisa in urmatoarele situatii:
se intentioneaza deconectarea numai a unor corpuri de incalzire din cadrul spatiului cu destinatie de locuinta si nu sunt montate repartitoare de costuri;deconectarea totala fara asigurarea incalzirii spatiului cu destinatie de locuinta sau alta destinatie cu o sursa alternativa de producere a energiei termice.
art.252
Deconectarea corpurilor de incalzire aflate in partile comune se poate realiza numai pe baza hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari/locatari si cu acordul proprietarilor direct afectati.in procesul-verbal al adunarii generale se va consemna faptul ca acestia au inteles ca deconectarea corpurilor de incalzire conduce la scaderea confortului termic in acel apartament, iar costurile de incalzire pentru apartament vor creste.
Proprietarii direct afectati sunt:
proprietarii apartamentelor care au peretii comuni cu casa scarii in zona de intrare in condominiu sau la fiecare etaj;proprietarii care au pereti comuni cu uscatoriile sau spalatoriile in care sunt montate, conform proiectului, corpuri de incalzire.
Conditiile in care se poate face debransarea Acte normative privind debransarea Aviz tehnic de debransare de la reteaua de termoficare
Documente necesare
Cerere de debransare cu avizul de principiu al Asociatiei de ProprietariProiect de debransare pentru intocmirea Referatului de specialitate privind debransarea
NOTA: Beneficiarul se prezinta la RADET pentru plata taxei de eliberare a avizului la proiect la ridicarea acestuia.
Cu referatul tehnic privind debransarea,aprobat de adunarea generala a Asociatiei de Proprietari, solicitantul trebuie sa se prezinte la Sectia de Termoficare de care apartine, pentru a i se intocmi devizul de plata aferent lucrarilor de debransare, ce este functie de apartamentul ce solicita debransarea si cantitatea de apa din instalatie ce se pierde prin golire.Devizul se achita de catre solicitant la casieria RADET din Str. Cavafii Vechi nr.15.Solicitantul face dovada achitarii devizului la Sectia de Termoficare de care apartine. Angajatii RADET vor anunta data cand se va realiza in fapt debransarea.Debransarea se va efectua de catre personalul Sectiei de Termoficare, care va intocmi un ‘Proces-Verbal de debransare’ in 3 exemplare (unul pentru Asociatia de Proprietari, unul pentru Sectia de Termoficare, unul pentru solicitant).Termenul de valabilitate al avizelor este de 12 luni de la data emiterii.
Informatii despre stadiul dosarului depus puteti obtine de laServiciul Tehnic RADET.
Adresa: Str. Constantin Radulescu Motru nr. 18, sector 4, BucurestiTelefon: 0372.757.909 (centrala) int. 255Program de lucru cu publicul: Marti si Joi: 07.30 – 13.00