ISO 9001:2008 - SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂŢII (ASIGURAREA CALITĂŢII)Proiectarea şi implementarea unui sistem de management al calităţii, în cadrul unei organizatii este influenţat de necesităţi diferite cum ar fi:misiunea şi viziunea firmei,mbunătăţirea calităţii produselor / serviciilor furnizate,îmbunătăţirea performanţei şi competitivităţii pe piaţa naţională şi internaţională,creşterea încrederii clienţilor,necesitatea monitorizarii principalelor procese din cadrul organizaţiei, dezvoltarea rapidă şi necontrolată a organizaţiei,respectarea legislaţiei învigoare,îmbunătăţirea imaginii, participarea la licitatii. Adoptarea unui sistem de management ar trebui să fie o decizie strategică a unei organizaţii. Proiectarea şi implementarea unui sistem de management al calităţii a unei organizaţii sunt influenţate de: - mediul său organizaţional, de schimbările în acel mediu şi de riscurile asociate acelui mediu;- necesităţile sale, care variază, - obiectivele sale specifice, - produsele pe care le furnizează, - procesele care le utilizează, - mărimea şi structura sa organizaţională. Acest standard internaţional promovează adoptarea unei abordări pe proces în dezvoltarea, implementarea şi îmbunătăţirea eficacităţii sistemului de management al calităţii, în scopul creşterii satisfacţiei clientului prin îndeplinirea cerinţelor acestuia. Pentru ca o organizaţie să funcţioneze eficace aceasta trebuie să determine şi să conducă numeroase activităţi corelate. Aplicarea unui sistem de procese în cadrul unei organizaţii, împreună cu identificarea şi interacţiunile acestor procese, precum şi conducerea acestora pentru a obţine rezultatul dorit, poate fi denumită “abordare bazată pe proces”.Un avantaj al abordării bazate pe proces este controlul permanent pe care îl asigură, atât asupra legăturii dintre procesele individuale în cadrul sistemului de procese, cât şi asupra combinării şi interacţiunii acestoara. În plus, tuturor proceselor li se poate aplica metodologia cunoscută sub numele “Planifică-Efectuează-Verifică-Acţionează” (PDCA) PDCA poate fi descris pe scurt astfel: Planifică: stabileşte obictivele şi procesele necesare obţinerii rezultatelor în concordanţă cu cerinţele clientului şi cu politicile organizaţiei. Efectuează: implementează procesele. Verifică: monitorizează şi măsoară procesele şi produsul faţă de politicile, obiectivele şi cerinţele pentru produs şi raportează rezultatele. Acţionează: întreprinde acţiuni pentru îmbunătăţire continuă a performanţelor proceselor. est standard internaţional stabileşte cerinţele pentru un sistem de management al calităţii când o organizaţie: - doreşte să demonstreze capabilitatea sa de a furniza consecvent produse care să satisfacă cerinţele clientului şi cerinţele legale şi reglementate aplicabile şi - urmăreşte să crească satisfacţia clientului prin aplicarea eficace a sistemului, inclusiv a proceselor de îmbunătăţire continuă a sistemului şi - prin asigurarea conformităţii cu cerinţele clientului şi cu cerinţele legale şi reglementate aplicabile."